Nordic Walking

Fit en slank worden op de milde manier!Wat is Nordic Walking?
Objectief beschouwd is Nordic Walking vlot wandelen met behulp van speciaal ontwikkelde stokken (poles).
Handen, armen, schouders en alle spieren in het gehele bovenlichaam inclusief de benen zijn harmonisch bij de bewegingsloop betrokken.

Hierdoor wordt je lichaamshouding en conditie sterk verbeterd en daarnaast worden stresshormonen afgevoerd en blokkades opgeheven. Zelfs in een comfortabel tempo neemt de hartslag gemiddeld 5 tot 17 slagen per minuut toe t.o.v. normaal wandelen. Dat betekend dat de hartslag bij een matig tempo al het zogenaamde vetverbrandingsniveau bereikt en de energieomzet stijgt aanzienlijk. Dat is precies waarom Nordic Walking een van de effectiefste duursporten is die de gewrichten spaart en het gehele lichaam traint. Nordic Walking is daardoor een goede vetverbrander, fitmaker en brengt demensen in een goede conditie.

De vergelijking met de populaire sporten fietsen en zwemmen doorstaat Nordic Walking met glans. Om een vergelijkbaar effect te behalen, hebben fietsers of zwemmers namelijk twee- tot driemaal meer tijd nodig dan Nordic Walkers.

Waarom Nordic Walking zo aantrekkelijk is.
Nordic Walking wordt bij voorkeur in de natuur gedaan. Actief bezig zijn in de natuur is een weldaad voor de geest. Mentale inspanning in combinatie met fysieke activiteit is een belangrijke reden waarom Nordic Walking zo snel populair is geworden.Nordic walking in Bure 2

Het is via enkele lessen gemakkelijk te leren, omdat het een natuurlijke bewegingsvorm is.

Het is een van de weinige sporten die geen overbelasting geeft op spieren, pezen of botten, maar juist deze sterker en soepeler maakt.

Het is een sport die op iedere leeftijd kan worden beoefend en de conditie verbeterd.
Dit doordat de intensiteit van de bewegingsvorm goed regelbaar en aangepast kan worden.

Nordic Walking is in ieder jaargetijde, bij ieder weer en in alle gebieden mogelijk.

Waarom Nordic Walking en niet gewoon wandelen?
Door het lopen samen met de inzet –en afzetbeweging van de poles worden ongeveer 90% van de 660 spieren in je lichaam in beweging gezet. Een betere fitness activiteit is nauwelijks denkbaar. Om optimaal effect van Nordic Walking te hebben, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk 90% van je spieren gebruikt. Een juiste techniek is dan ook een voorwaarde.

Door een goed aangeleerde bewegingsvorm worden gewrichten soepel gemaakt en eventuele vastzittende spieren geactiveerd, wat in tegenstelling bij wandelen alleen maar vanaf de benen gebeurd.

Door een hoge intensiteit van spiertraining bij Nordic Walking is een tot anderhalf uur lopen al ruim voldoende en kan zelfs volstaan worden met twee tot driemaal een half uur in een week. Bij normaal wandelen moet voor een zelfde opbouw van conditie vaak langere wandeltochten worden gedaan, waarbij dan weer een overbelasting ontstaat van de benen.
Door het goed aanleren van de Nordic Walking loopbeweging wordt de rug gestrekt, de ruggenwervel en heupen soepel bewogen. Bovendien besteden we ook veel aandacht aan de juiste afwikkeling en plaatsing van de voeten.

Materiaal
Er worden in grote hoeveelheden allerlei “poles” (stokken) op de markt gebracht. Wij hebben vanaf het begin gekozen voor de uitstekende kwaliteit van Leki. Dit niet alleen om het materiaal, maar vooral om het zeer handige kliksysteem waarmee de polsbandjes aan de stok zijn bevestigd. De “poles” die je aanschaft moet worden aangepast aan je lengte en daarin zijn dus veel variaties mogelijk.

Deze variatie bij afstelling van de lengte kom je ook weer tegen bij het lopen tegen een berg op en er af. Bij het naar boven lopen wordt geadviseerd om de “pole” korter af te stellen als op het vlakke en naar beneden weer langer. Bij aanschaf van een vaste stok is dat dus niet mogelijk en dat alles bij elkaar is voor ons een reden om de meer sportieve Nordic Walker te laten kiezen voor een verstelbare stok. Hierbij is echter de kwaliteit van het mechanisme van groot belang en weten we dat die bij Leki aan de hoogste eisen voldoet.

Over aanschaf van de juiste schoenen en kleding voor het beoefenen van deze sport kunnen we misschien nog wel 20 pagina’s vullen. Het lijkt ons echter het beste om daarvoor de specialist te raadplegen op het gebied van Outdoor Sporten en tevens een van de eerste instructeurs op het gebied van Nordic Walking. Op onze Homepage staat dan ook een button van Sport 2000 waarmee u direct kunt zien wat er zoal te koop is. Nog beter is het om te bellen of binnen te lopen bij Sport 2000 in Maassluis en je direct deskundig te laten voorlichten.

Nog even de gezondheidsvoordelen van Nordic Walking.
• Je hartslag is ongeveer 5 – 15 slagen per minuut hoger dan bij gewoon lopen.
• Je gebruikt 90% van al je spieren, dat is beduidend meer dan bij de meeste
andere activiteiten en sporten.
• Omdat je meer spieren gebruikt, ligt je energieverbruik ongeveer 40 tot 45% hoger in vergelijking met gewoon lopen.
• Je zuurstofopname in je lichaam is beter.
• De afbraak van stresshormonen is beter.
• Je immuunsysteem wordt versterkt.
• Je wordt beweeglijker en dus minder stijf
• Je uithoudingsvermogen, kracht in armen en benen en coördinatie verbeteren.
• Je vermindert eventuele spanningen in de nek-,schouder-en rugspieren.
• Door het juiste gebruik van de “poles” is de belasting op de spieren en gewrichten van de knieen en enkels ongeveer 30% lager dan bij joggen of hardlopen.

Waarom dus Nordic Walking en doelstelling.
Voor Nordic Walking geldt geen leeftijdsgrens. In principe kan iedereen die fysiek gezond is het beoefenen. Je kunt het altijd en overal doen, onafhankelijk van de weerscondities. Nordic Walking kun je alleen doen, maar in groepsverband is het leuker en ben je meer gemotiveerd om het zo goed mogelijk te doen. Nordic Walking kun je doen om meerdere redenen. Iedereen heeft zo zijn redenen en doelstellingen. Jouw motivatie is bepalend voor het goed aanleren van de techniek en voor het regelmatig beoefenen ervan. Een goede reden om je op te geven als donateur en aan te sluiten bij de verschillende groepen.